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지그 워크 역사 (Jig walk)

지그 워크 역사


여러분들 혹시 지그워크가 어디에서 유래되었는지 궁금해 하신적 없으세요? 🧐


솔로 지그 워크를 보여주는 레온 제임스(Leon James)
 그를 포함한 다른 댄서들도 파트너와 함께 3~40년대의 뉴욕 할렘의 사보이 볼룸에서 이 6카운트 스텝
(지그워크)을 사용했을 것입니다.

지그(jig)라는 이름은 “Gigg”(지그)혹은 “Giga”(지가) 라는 예전 유행가에서 유래 되었다는 설이 있는데. 이 노래는 흥과 활기가 넘치고, 2개의 부분으로 구성되어 있으며 각 부분은 8마디로 이루어져 있는 짧은 노래입니다.

“Gigue”(지그) 라는 이름은 17세기 영어인 지그(Jig)에서 비롯되었는데, 이것은 사실 프랑스 단어이 “giguer”(직유어)에서부터 전해진 단어이며 이 뜻은 “춤을 추는 것”을 말합니다.

영어 단어 “Jig”에는 많은 의미가 있는데, 종종 빠르고 덜컥 거리는 동작과 관련이 있습니다.“jig”의 정의 중 하나는 활동적이고 바운시한 춤을 트리플 리듬에 추는 것을 뜻하기도 합니다.“Jig”는 16세기, 17세기에 스코틀랜드와 북부 잉글랜드, 그리고 18세기부터 아일랜드에서 추는 포크 솔로 댄스의 이름이었기도 합니다. 이 춤에서 최고의 댄서는 가장 빠른 노래에도 춤을 출 수 있는 사람이었습니다.

많은 기사에 따르면 최초로 지그를 미국에서 춘 사람은 1830년대의 흑인 마스터 쥬버/윌리엄 헨리 레인(Master Juba/William Henry Lane)였습니다. Master Juba는 도대체 누구일까요?

미국에서는 남북전쟁 이전에는 흑인과 백인이 합께 공연하는게 극히 드문 일이었습니다. 그러나 Master Juba는 예외였습니다. 그는 “최고로 춤을 잘추는 친구”(Danciest fellow there ever was)라고 불리었습니다.

Master Juba는 1825년 로드 아이랜드(Rhode Island)에서 자유인으로 태어난 흑인이었습니다. 자유인으로 태어난 Juba는 살롱 및 댄스홀 댄서 "언클" 짐 로우("Uncle" Jim Lowe)에게 춤을 배웠습니다. 

현재 뉴욕에서 "5 포인츠 디스트릭"(“Five Points district”) 라고 불리는 곳, 즉 "파라다이스 스퀘어"("Paradise Square")는 아일랜드 이민자와 “자유 흑인 노예”로 가득한 곳이었습니다. Juba는 아일랜드 사람들에게 지그를 배웠고 그와 동시에 많은 다른 댄서들의 스타일을 따라하고 만들어 자신만의 스타일을 만들어 냈습니다. 그 당시 지그(Jig)와 벅(Buck), 윙(Wing) 댄서들 사이에서 그는 이미 최고 였습니다.

Juba는 매 대회마다 훌륭한 댄서들과의 대결에서 항상 우승을 하였고, 이는 그를 미국 전역에서 유명한 프로 댄서의 길로 이끌게 하였고, 전단지에서는 그를 춤의 신이라고 표현하기도 했습니다. 그는 미주 대륙 전역과 유럽을 투어 하였고, 심지어 여왕도 만난 적도 있습니다.인종차별이 심하던 시대였던 것을 감안하면 굉장한 업적입니다.

Juba의 댄스는 유럽의 포크 스텝인 아이리쉬 지그 와 Walkaround와 같은 흑인 노예의 아프리카 스텝을 섞은 댄스 였습니다. Juba의 춤은 탭, 재즈, 스텝 댄싱과 같은 미국 춤 발전에 큰 영향을 주었습니다.

지그에 대해서 알게 될수록 Master Juba 가 재즈에 끼친 영향이 굉장히 크다는 것을 새삼 깨닫게 되네요. 역사는 알면 알수록 재밌는 것 같아요.

(재밌는 사실 : 예전의 “지그 댄스”를 현재 우리는 “아이리쉬 댄스”라고 부르고 있습니다)

16세기의 “지그” 댄스 영상입니다.


슬립 지그(아이리쉬)


어린 아이리쉬 댄서


위키피디아

How the jig walk came about!

The Jig derives its name from "gigg" or "giga", the name of a short piece of music much in vogue (Vogue meaning: the prevailing fashion or style at a particular time) in olden times, which was of a joyous lively character, and consisted of two parts of eight bars each, and these of the shortest notes.

The "Gigue" borrowed its name in the 17th century from the English Jig, which actually comes from the old French word "giguer" (to dance)

"Jig" has many meanings in English, often related to giving rapid, jerky movements. One definition of "jig" is any of several lively springy dances in triple rhythm.

"Jig" was a folk dance, usually solo (but also danced hand in hand), that was popular in Scotland and northern England in the 16th and 17th centuries and in Ireland since the 18th century. It is an improvised dance performed with rapid footwork and a rigid torso. With this dance the torso is kept still while the legs keep in time to the music. The best dancer was usually the person who could keep in time to the fastest music! 

According to many written articles, Master Juba (William Henry Lane) was the first African-American to dance the Jig in the United States in the 1830s. 

Now... who is "Master Juba"?

Before the end of the Civil War, black and white performers were rarely allowed to appear on Stage together, with the exception of Master Juba (William Henry Lane.) Master Juba was known as the "Danciest fellow there ever was." (The best dancer). Lane was a free born negro born in Providence, Rhode Island in 1825. It is said Lane learned how to dance from a saloon and dance hall dancer "Uncle" Jim Lowe.

 Now living and working in New York's 'Five Points district' namely "Paradise Square" which was packed with Irish immigrants and "Free Negro slaves." Lane would learn to Jig from the Irish as well as copy all the other dancers styles and creatively mixed these diverse dance styles together. As a Jig and Buck and Wing dancer he was already considered the best dancer of all time. 

Lane won every competition against any other great dancer and was brought out as a professional dancer with great success throughout the United States, the handbills (small printed advertisements) basically described him as a God of the dance. He toured America, toured Europe and even met the Queen! An amazing feat considering he was black and living in very racist times.

The dance that Juba danced likely incorporated both European folk steps, such as the Irish Jig, and African-derived steps used by plantation slaves, such as the walkaround. Juba was highly influential on the development of such American dance styles as tap, jazz, and step dancing.

Learning this it seems highly likely that Master Juba has a huge influence on vernacular jazz as we know it! Learning this history sure is fun!


(Fun fact: These days the "jig dance" is commonly known as "Irish dancing".)


(Sources/출처 : streetswing.com, Wikipedia, YouTube)

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